Wyobraź sobie, że jesteś w obcym mieście na wakacjach, podczas wizyty u znajomych lub z innej okazji. Wyobraź sobie, że przeprowadziłeś się do innego miejsca. Wyobraź sobie, że zapraszasz w ciekawe miejsce bliską Ci osobę. Wyobraź sobie, że chcesz zmienić dotychczasowy lokal i sprawdzić czegoś nowego. Z pewnością doświadczyłeś kiedyś podobnej sytuacji i zastanawiałeś się, jak wybrać odpowiednią restaurację, pizzerię czy kawiarnię.
Najnowsze badania pokazują, że zdecydowanie najczęstszym sposobem szukania informacji na temat lokali gastronomicznych jest internet. Dotyczy to nie tylko przedstawionych powyżej sytuacji, aczkolwiek są to najbardziej transparentne przykłady. Prawda jest jednak taka, że internetu używamy również w codziennych sytuacjach, np. jeśli nie mamy ochoty przygotowywać posiłków samodzielnie lub nie mamy na to czasu. To wszystko pokazuje, jak ważne jest posiadanie przez lokale gastronomiczne profesjonalnej strony internetowej.
Brak własnej witryny, w której prezentujemy swój lokal jest już w dzisiejszych czasach sytuacją ekstremalną. Warto zatem zastanowić się, jak powinna taka "wizytówka" wyglądać. Podstawowym zadaniem jest odpowiednie wypozycjonowanie jej w wyszukiwarkach. Jednym z nich jest wybór domeny, która będzie najbardziej zbliżona do nazwy lokalu. Wszystkie kolejne kroki nie mają sensu, jeśli Twoja strona nie będzie widoczna dla odbiorców. Możesz mieć najlepszą szatę graficzną i konkurencyjne ceny, ale jeśli potencjalny klient nie będzie mógł znaleźć tego w internecie, to zmarnujesz tylko swój czas i wysiłek.
Jeśli już wypozycjonowałeś swoją stronę i łatwo ją odnaleźć poprzez wpisanie odpowiednich słów kluczowych, np. "pizzeria warszawa" lub " kawiarnia na starym mieście", możesz przystąpić do kolejnych czynności. Najważniejszym elementem jest strona główna, która zadecyduje o tym, czy użytkownik pozostanie na stronie, czy bardzo szybko ją opuści. Pamiętaj o tym, że decydujące jest pierwsze wrażenie i początkowe kilkanaście sekund, które odbiorca spędza na stronie. Kolejnym istotnym elementem jest tzw. "zasada trzech kliknięć" - w trzech ruchach Twój odbiorca powinien dotrzeć do interesujących go treści.
Na stronie głównej należy raczej unikać dużej ilości zdjęć i animacji, gdyż powoduje to jej wolne ładowanie, a pamiętamy, że decydujące jest pierwsze kilkanaście sekund. Ma to szczególne znaczenie wtedy, jeśli Twój odbiorca odwiedza stronę poprzez urządzenia mobilne - niektóre elementy graficzne nie tylko spowolnią działanie strony, ale mogą się w ogóle nie wyświetlać. Układ strony głównej powinien być jak najprostszy i czytelny dla użytkownika. Ma on być przyjazny i pozwolić szybko znaleźć najbardziej potrzebne i najczęściej wyszukiwane informacje.
Pamiętaj również o tym, że prezentujesz stronę lokalu gastronomicznego, a nie rozkładu jazdy pociągów. Kolorystyka szaty graficznej powinna być przyjazna i nawiązywać do tej, jaka obowiązuje w rzeczywistości w lokalu. Dobrym pomysłem jest zamieszczenie galerii zdjęć z wnętrza Twojego lokalu.
Zadbaj także o to, aby odpowiednio przekazać rdzeń Twojego produktu, a więc ofertę gastronomiczną. Złym nawykiem jest umieszczanie menu w formie załącznika, gdyż jest to kolejny element przedłużający czas pobytu na stronie. Menu powinno być łatwo dostępne, zlokalizowane w widocznym miejscu i zaprezentowane bez konieczności pobierania pliku na dysk.
Jedną z najczęściej szukanych informacji na stronach internetowych lokali gastronomicznych, są dane kontaktowe i adres. Możesz zamieścić je w widocznym miejscu na stronie głównej lub odpowiednio zlokalizowanej zakładce "kontakt". Bardzo ważne jest, abyś dodał na stronę także mapkę z informacją o tym, jak najłatwiej dojechać do Twojego lokalu. Jeśli prowadzisz również sprzedaż wysyłkową, nie zapomnij o podaniu numerów telefonów. Zadbaj o wielowymiarowy kontakt z klientem - w tym celu możesz zamieścić na stronie formularz kontaktowy, a także inne formy kontaktu, np. adres e-mail lub profile na portalach społecznościowych.
Stwórz profesjonalną stronę internetową, a osiągniesz swój cel. Klient odnajdzie Twój lokal, zapozna się z jej "wirtualną" wizytówką, zaciekawi się ofertą, a już wkrótce spotkasz się z nim podczas składania zamówienia.